PROCEDURA UZYSKANIA ZEZWOLENIA NA PRZEJAZDY POJAZDÓW NIENORMATYWNYCH
Podstawa prawna:
Na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym wydawane są zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego dla kategorii I oraz II:
> PRD 64b. 1. Zezwolenie kategorii I jest wydawane na przejazd nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego albo zespołu pojazdów składającego się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej:
- wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu
- zezwolenie wydaje się na wniosek podmiotu wykonującego przejazd
- do wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia
- zezwolenie wydaje się po uiszczeniu opłaty, w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku
- zezwolenie wydaje się na okres 12 miesięcy, wskazując w nim:
– podmiot wykonujący przejazd;
– pojazd, którym będzie wykonywany przejazd - nie stosuje się przepisu art. 64 ust. 1 pkt 3 (pilotowanie) > PRD Art. 64c. 1. Zezwolenia kategorii II na przejazd pojazdu nienormatywnego są wydawane na wskazany we wniosku okres: miesiąca, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesięcy.
- zezwolenie wydaje się na wniosek zainteresowanego podmiotu
- do wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia
- zezwolenie kategorii II wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu
- wydaje się po uiszczeniu opłaty, w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o jego wydanie, zezwolenie wydaje się dla podmiotu wykonującego przejazd, bez wskazania pojazdu, którym przejazd będzie wykonywany
W przypadku niewydania zezwolenia zwraca się wniesioną opłatę
Zezwolenie kategorii I uprawnia do przejazdu po drogach publicznych bez dróg ekspresowych i autostrad dla pojazdów o następujących parametrach:
- o długości, wysokości, naciskach osi oraz rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,
- o szerokości nieprzekraczającej 3,5 m
Zezwolenie kategorii II uprawnia do przejazdu po drogach publicznych dla pojazdów o następujących parametrach
- o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,
- o szerokości nieprzekraczającej 3,2 m,
- o długości nieprzekraczającej: a) 15 m dla pojedynczego pojazdu, b) 23 m dla zespołu pojazdów,
- o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego dla : a) zezwolenia kategorii I (wzór do pobrania doc.), b) zezwolenia kategorii II (wzór do pobrania doc. )
- dowód wniesienia opłaty za zezwolenie,
- dokument potwierdzający ustanowienie pełnomocnika, jeżeli wnioskodawca nie występuje osobiście.
Dokumenty należy składać:
Adres korespondencyjny:
STAROSTWO POWIATOWE W MIKOŁOWIE
WYDZIAŁ INWESTYCJI, DRÓG I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
43-190 MIKOŁÓW, UL. ŻWIRKI I WIGURY 4A
Opłaty:
Przy składaniu wniosku z załącznikami nie pobiera się opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa – od jednego pełnomocnictwa /upoważnienia – 17,00zł / kasa lub konto Urzędu Miasta Mikołów
Opłata za wydanie zezwolenia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego
- w kategorii I – 100 zł;
- w kategorii II:
200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres miesiąca,
400 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy,
1200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy,
2000 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 24 miesięcy;
Termin uiszczenia opłaty: należy dokonać najpóźniej w dniu składania wniosku na konto Starostwa Powiatowego w Mikołowie, Mikołowski Bank Spółdzielczy nr 86 8436 0003 0000 0026 7861 0004 z dopiskiem OPŁATA DROGOWA.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Zezwolenie kategorii I i II wydaje się w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o jego wydanie.
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Termin załatwienia sprawy liczy się od dnia złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Nie uzupełnienie brakujących dokumentów w określonym terminie będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Starosty Mikołowskiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Osoby do kontaktu:
Mirosław Nowak
Ewa Skoczykłoda