Informacje dla osób goszczących rodziny z Ukrainy

Świadczenie pieniężne przysługujące z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy wynosi 40 zł za osobę dziennie. Przyznawane jest na podstawie wniosku złożonego w urzędzie gminy w miejscu zakwaterowania cudzoziemców. Jest on rozpatrywany w terminie miesiąca od dnia jego złożenia.

Świadczenie przysługuje za okres nie więcej niż 60 dni faktycznego zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia, za zgodą wojewody, może zostać przedłużony na okres dłuższy niż 60 dni.

Świadczenie nie przysługuje jeżeli za wskazaną w karcie osobę przyjętą do zakwaterowania za wskazany okres świadczenie już zostało wypłacone oraz jeżeli za okres, którego dotyczy wniosek, wnioskodawca nie otrzymał dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Wnioski należy składać do urzędu gminy w miejscu zakwaterowania cudzoziemców.

Wniosek o świadczenie pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy przybywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy Załącznik do wniosku – karta osoby przyjętej do zakwaterowania

 

Osoby, które przeżyły zagrożenia wojną doświadczyły tego, że inni ludzie są zdolni do zamierzonego, celowego krzywdzenia ich. Normalną reakcją może być nieufność wobec innych ludzi i stale utrzymujące się poczucie zagrożenia.

Ważne:
W związku z tym ważne jest zadbanie o możliwie optymalne sytuacje zarówno dla Ciebie jak i dla osób które gościsz. Pamiętaj, że to Ty ustalasz zasady panujące w twoim domu. Na początku określ na jak długi czas jesteś w stanie zaoferować swoją pomoc – udostępniając swój lokal.

Przygotowując miejsce dla osób z Ukrainy zadbaj o to, aby mieli swoją prywatną przestrzeń, pokój, miejsce do spania z pościelą i ręcznikami, własną szafę, bądź wydzielone półki w szafie. Jeśli korzystacie ze wspólnej kuchni i łazienki postaraj się wydzielić trochę przestrzeni do użytku przez gości np. jedną półkę w lodówce, szafkę w kuchni (bądź półki), szafkę w łazience. Gdy osoby z Ukrainy przyjadą do twojego domu pokaż im miejsce, które im udostępniłeś oraz zapoznaj ich z częściami mieszkania / domu, które są wspólne.

Ustal zasady dotyczące np. korzystania z klucza do mieszkania (domu), ciszy nocnej.

Pozostaw kontakt do siebie, numery telefonów alarmowych.
Pamiętaj, że ważnym jest byś zadbał o swoją prywatność.

Jeżeli coś robisz dla osób z Ukrainy, rób to dla nich, nie dla siebie. Kieruj się tym, aby zaspakajać ich potrzeby, a nie tym, żeby czuć się lepiej.

Jak możesz jeszcze pomóc swoim gościom:

  • Pamiętaj, żeby najpierw zadbać o to, aby mogli zaspokoić swoje podstawowe potrzeby tj. jedzenie, spanie, odpowiednia temperatura ciała;
  • Staraj się zadbać o to, aby poczuli się u Ciebie bezpiecznie;
  • Szanuj ich prywatność, nie ingeruj w wybory i zachowania, gdy nie jesteś przekonany, że jest to absolutnie konieczne;
  • Pomóż w dostępie do wiarygodnych informacji co dzieje się w kraju, który musieli opuścić;
  • Osobom w kryzysie często towarzyszy poczucie bezradności, najprostsze czynności mogą być wtedy dla nich bardzo trudne do wykonania, a czasami niemożliwe.
  • Jeśli możesz, pomóż im w tym bądź wskaż osobę, która może im w tym pomóc.
  • Traktuj ich z szacunkiem, jako równych sobie;
  • Staraj się zrozumieć różne trudy z jakimi zmaga się konkretna osoba;
  • Osoba, której udzielasz pomocy jest Ci wdzięczna, za to co dla niej robisz, jednak, to czego doświadczyła, jej stan psychiczny, może sprawiać, iż nie będzie na razie potrafiła tego okazać,
  • Nie naciskaj na rozmowę o traumatycznym wydarzeniu. Są osoby, którym może być bardzo trudno mówić. Wielokrotne mówienie o sytuacji traumatycznej mogą jeszcze bardziej je wzmagać. Jeżeli jednak osoba chce rozmawiać z Tobą o tym czego doświadczyła/doświadcza, bądź gotowy do tej rozmowy nawet, jeżeli będzie mówiła o tym samym wiele razy. Jeżeli możesz skup na niej całą swoją uwagę. Jeżeli z jakiś względów nie jesteś w stanie prowadzić takich rozmów zadbaj o kogoś, kto będzie robić to za Ciebie;
  • Jeżeli możesz staraj się akceptować zachowania osoby goszczonej, szanuj jej emocje, uczucia, szanuj to, co przeżywa twój gość;
  • Przekaż informację, że „JESTEŚ” jeśli twój gość będzie czegoś potrzebował np. rozmowy;
  • Unikaj sformułowań typu „będzie dobrze”, „wiem co czujesz”, „weź się w garść”, „powinieneś iść do przodu”, „powinieneś być szczęśliwy, że żyjesz”, „nie możesz odczuwać, tego w ten sposób”;
  • Pytaj o potrzeby osobę, której pomagasz, a jeśli ona nie jest w stanie tego określić, zastanów się co mogłoby być jej przydatne i zapytaj;
  • Jeśli osoba potrzebuje rozmowy pozwól jej na to, nie ucinaj, nie spłycaj. Jeśli obserwujesz u siebie, że nie jesteś w stanie „udźwignąć” tych rozmów, wskaż kto mógłby pomóc;
  • Jeśli masz poczucie, że osoba sama poradzi sobie z danym zadaniem, nie wyręczaj jej. Samodzielne zrobienie czegoś dla siebie daje poczucie wpływu, kontroli nad sytuacją, własną siłę. Więcej pomocy nie zawsze znaczy lepiej – w ten sposób możesz osłabić poczucie siły u drugiej osoby. Możesz odebrać moc tej osobie;
  • Nie bądź natarczywy;
  • Pamiętaj o bodźcach, z którymi mogą się zetknąć goście w Twoim domu lub otoczeniu, a które mogą przypominać przeżyte przez nich traumy i wyzwalać objawy PTSD czyli Zespołu Stresu Pourazowego, tj. dźwięki, zapachy, widoki, ludzie i miejsca przypominające trudne doświadczenia;
  • Osoby w sytuacji kryzysowej zachowują się różnie (od wycofania do nadmiernego pobudzenia, czasami może pojawiać się śmiech bez powodu, czepialstwo, roszczeniowość, agresja), przeżywają różne emocje. Może wystąpić brak apetytu lub wzmożony apetyt, kłopoty ze snem, koszmary senne;
  • Nie ma jednego, właściwego sposobu przechodzenia kryzysu;
  • Jeżeli jesteś poważnie zaniepokojony tym, co się dzieje z Twoimi gości i napotykasz na trudności, z którymi nie wiesz, jak sobie poradzić to skontaktuj się ze specjalistami. Możesz to zrobić również wtedy, gdy potrzebujesz po prostu wskazówek;
  • Pozwól im płakać;
  • Nie naciskaj, daj czas na to, aby Twój gość miał możliwość rozpoznania „SWOICH” potrzeb;
  • Zadbaj, aby osoby bliskie sobie były w jednym miejscu.

Pamiętaj !
Osoby uciekające przed wojną są straumatyzowane. Mogą przeżywać różne emocje w różnym nasileniu: od niepokoju, lęku, strachu po panikę, złość, smutek. Osoby mogą się również zachowywać w sposób trudny do zrozumienia.
Na traumatyczne doświadczenia, lęk przed utratą życia, nakłada się dodatkowo lęk przed nową sytuacją, nieznanym krajem, ludźmi, obcą kulturą, nowym miejscem, a także niejednokrotnie trudność w przyjmowaniu pomocy.
Jeśli gościsz osoby z Ukrainy i napotykasz na trudności, z którymi nie do końca wiesz jak sobie poradzić zawsze możesz zadzwonić:

  • Punkt Interwencji Kryzysowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mikołowie z siedzibą w Łaziskach Górnych, tel.: 530 220 954, 32 22 44 390 (wew.116)
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mikołowie, tel. 784 931 964
  • Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej w Mikołowie NZOS PsycheMed, tel. 508 228 749
  • Mikołowskie Stowarzyszenie Pomocy Psychospołecznej i Profilaktyki „Zmiana” w Mikołowie, tel.: 32 22 64 176, 788 002 580
Листівка UA – Як добре, що Ви з нами! Ulotka PL – Dobrze, że jesteś z nami!